Nepřihlášen úvodní stránka  |  o regionu  |  kontakt  |  administrace  
::. PRIHLÁŠENÍ .::
e-mail:

heslo:

Nová registrace
Zapomenuté heslo

::. M E N U .::

Ikonka VESELSKO.CZ

Proč dráhy nasadily starší vozy na trati do Velenic?


25. května 2017, Region , přečteno 4898x, komentováno 0x
Proč dráhy nasadily starší vozy na trati do Velenic?
Trať do Českých Velenic patří v letní sezoně k nejvytíženějším tratím pro přepravu kol. Letos ale přišla o nízkopodlažní vozy Regionovy

Od platnosti nového jízdního řádu, 11. prosince 2016, došlo k nasazení výkonnějších motorových vozů řady 842 na trati 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Tyto motorové vozy mají vyšší maximální rychlost, což umožní zcela využít technické parametry tratě (traťová rychlost 100 km/h) a tím pádem zkrátit jízdní doby o zhruba 5 minut. Tyto motorové vozy sice nemají částečně nízkopodlažní vstup, ale poskytují více komfortu (rekonstruovaný interiér, nižší hlučnost a menší vibrace vzhledem k dvounápravovým podvozkům na místo jednonápravových) a nabízejí vyšší kapacitu.

Co znamenalo zkrácení jízdních dob?
Minulý rok, když byly nasazeny Regionovy, se vlaky křižovaly ve většině případů ve stanici Lomnice nad Lužnicí. Vlaky pak do Veselí nad Lužnicí přijížděly velmi brzo a byla zde velmi dlouhá doba na přestup na dálkové vlaky směr Praha (25 minut) a Brno (cca 30 minut). Tímto upadala atraktivita této tratě, obyvatelé byli nuceni velmi dlouho čekat na navazující spoj. Trať 226 je turisty velmi využívaná a nasazením vozů řady 842 se zkrátila jízdní doba tím, že je možné vykřižovat vlaky v Třeboni. Vlak pak do Veselí nad Lužnicí může přijet později, zkrátila se přestupní doba směr Praha o 10 minut, na bezpečných cca 15 minut a rovněž i na Brno na cca 20 minut. Zároveň byly zachovány přípoje ve směru do Českých Budějovic.
Každé zkrácení jízdních dob přináší nové cestující, na této trati se jízdní doba zkrátila změnou dopravy a vlaků o cca 15 minut při cestě do Prahy. Usuzujeme tedy, že pro mnoho návštěvníků regionu bude o něco výhodnější vyrazit na cestu vlakem již z Prahy a v regionu by mohlo být o něco méně automobilů.
Jsme si vědomi, že pro určitou skupinu občanů v okolí tratě 226 přes své výhody nenabízejí vozy řady 842 dostatečný komfort při nastupování a zkrácení jízdních dob spolu se zkrácením návazností není pro ně priorita, vzhledem k jejich přepravním potřebám v rámci regionu (obcí na trati). Společnost JIKORD obdržela několik stížností zejména na absenci nízkopodlažnosti. Tuto problematiku jsme považovali za velmi zásadní a začali ji projednávat s dotčenými městy a obcemi.
Jednání s městy Třeboň, Suchdol nad Lužnicí a České Velenice proběhlo 13. 1. 2017, v Českých Velenicích za účasti starosty Nové Vsi nad Lužnicí dne 1. 3. 2017 a následně 23. 3. 2017 na jednání k přípravě jízdního řádu 2017/2018 v Jindřichově Hradci.
Tyto připomínky přicházely zejména z obcí v okolí Českých Velenic a Nové Vsi nad Lužnicí. Nicméně problematika se týká celé tratě a proto dne 25. 1. 2017 byly osloveny všechny obce na trati, aby se vyjádřily ke změně dopravního konceptu a nasazení těchto vozidel. Všechna města a obce (elektronicky) obdržela dokument, ve kterém bylo vysvětleno, co daná změna znamenala a jaký může mít dopad změna dopravního konceptu. Připomínky obcí byly různé, některé byly spokojeny se současným stavem (zlepšení návazností), některé by uvítaly více jednotky typu Regionova. Součástí připomínek byla také obava o umožnění přepravy jízdních kol. Kromě připomínek a stížností někteří občané vyjádřili spokojenost s nově nasazenými vlaky.

Jak budou řešit České dráhy zvýšenou přepravu jízdních kol v sezóně?
České dráhy stejný typ vlaků provozují několik let úspěšně na Šumavě, kde je přeprava jízdních kol velmi silná. Jsme si vědomi, že Regionova je nízkopodlažní, ale při velkém počtu jízdních kol si pak nemají starší občané kam sednout, protože kola zaberou místa se sklopnými sedadly. Současné soupravy mají místa na kola v modrém motorovém voze ve služebním oddíle, kde nikomu nepřekážejí, dále pak na konci červených vozů 4 nebo 10 míst (dle typu), na letní sezónu máme rovněž přislíbeno, že ČD zajistí pro přepravu cyklistů a dalších návštěvníků posilový vůz. Souprava tedy oproti dvěma spojeným Regionovám nabídne výrazně vyšší kapacitu (cca 220 míst pro sezení a 30 míst na kola) oproti cca 160 míst k sezení a cca 10 – 20 místům na kola.
Chápeme, že některým občanům dělá problém naložit kolo do vlaku. I tuto otázku jsme dali k řešení ČD. Dopravce má ve vlaku velmi ochotný personál, jehož z hlavních povinností je pomoc při nástupu, např. s kočárkem či naložením kola. Dopravce má ve vybraných stanicích také půjčovny kol, navrhuje umožnit vypůjčení kola zdarma pro starší občany na trati 226.
Nicméně dle převažujících požadavků obcí bylo jednáno s ČD o možnosti zajištění regionální dopravy jednotkami řady Regionova od cca půlky června 2017. Nasazení by bylo možné za předpokladu zhoršení regionální dopravy v jiných částech kraje (Blatensko), jelikož by jednotky Regionova musely být nahrazeny staršími motorovými vozy řady 810, které nenabízejí dostatečný komfort a nesplňují požadavky na cestování ve 21. století. I na trati 226 by tyto jednotky musely být zálohovány motorovými vozy řady 810. Přesun jednotek Regionova z jiných regionů nepřichází dle sdělení ČD v úvahu z důvodu jejich celkového nedostatku pro zajištění provozních potřeb.

Co by se stalo, kdyby byly opět nasazeny Regionovy?
Museli bychom přistoupit k jednomu ze „špatných řešení".
1) Navrátit křižování do Lomnice nad Lužnicí, čímž by se prodloužily přestupní doby na 25 minut směr Praha. Zde by byla velká kritika zejména z občanů jedoucích dále.
2) Ponechat křižování v Třeboni. Tím by se vytvořil velmi nestabilní přestup ve směru České Budějovice na rychlíky v délce cca 3 minuty. Tyto 3 minuty mohou postačovat v zimních měsících, nicméně v letních měsících mohou vlaky nabrat vzhledem k vyšší frekvenci drobná zpoždění a přestup by nebylo možné stihnout. Tato vazba je podstatná zejména pro okolí Veselí nad Lužnicí, Lomnice nad Lužnicí a obce Lužnice, které zejména o víkendu nemají přímé spojení autobusy a železniční spojení přes Veselí nad Lužnicí je srovnatelné.
V obou případech se dají očekávat stížnosti nespokojených občanů z okolí a hrozilo by snížení počtu přepravených cestujících a tím zhoršení ekonomiky provozu na těchto tratích.
Závěrem všech jednání bylo po diskuzi dohodnuto, že na trati České Velenice – Veselí nad Lužnicí zůstanou v současné době motorové vozy řady 842, v příštím roce, 2017/2018 se předpokládá, dle technologických možností, protažení vybraných spojů z trati České Velenice – Veselí nad Lužnicí do Tábora. Toto protažení by nebylo možné s jednotkami Regionova, které by prodloužily jízdní doby na modernizovaném koridoru v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí. Obyvatelé regionu Třeboňska pak budou mít nové přímé spojení s okresním městem, tyto vlaky také mohou vytvořením nové dopravní nabídky zatraktivnit turistický region obyvatelům Táborska.
Situaci budeme dále sledovat, předpokládáme zvýšení rozsahu kontrolní činnosti na této trati ze strany objednatele dopravy.

autor: - redakce -

Komentáře k článku: Proč dráhy nasadily starší vozy na trati do Velenic?
Počet komentářů: 0
   
   

Kontakt  |  RSS  |  Cookies  |  Nastavení souborů cookie
Neoficiální regionální informační server - www.veselsko.cz
Publikování zde uveřejněných textů a fotografií nebo jejich částí, je možné pouze s předchozím souhlasem redakce.